Choď na obsah Choď na menu
 


Problémy so správaním, učením

Problémy so správaním?

Často počujem od rodičov, že ich dieťa je hyperaktívne, čo by zrejme malo vysvetľovať, prečo sa správa tak ako sa správa a zaslúžiť si pochopenie okolia. Pravda je ale taká, že treba rozlišovať medzi špecifickými  a nešpecifickými poruchami správania. Prejavy oboch sú veľmi podobné, rozdiel je v príčine.

Špecifické poruchy správania, v rámci ktorých by sme mohli hovoriť aj o tej hyperaktivite, sú vždy na podklade existujúceho a dokázateľného oslabenia alebo drobného poškodenia v centrálnom nervovom systéme. Čo znamená, že túto diagnózu by mal potvrdiť lekár – neurológ na základe neurologického vyšetrenia. Ak sa tento problém zanedbá a dieťa nemá potrebnú špeciálnu starostlivosť, môžu špecifické poruchy správania prerásť do nešpecifických.

Nešpecifické poruchy správania sú dôsledkom nevhodnej alebo nedostatočnej výchovy. Dieťa nie je schopné (zľahka by sa dalo povedať aj naučené alebo zvyknuté) rešpektovať normy v rámci kolektívu, školy, rodiny...spoločnosti primerane k svojmu veku a intelektu. Je to správanie, ktorým sú morálne normy sústavne porušované.

Problémy v správaní je potrebné riešiť čo najskôr. Skrývanie sa za domnelé diagnózy alebo hľadanie vinníkov v iných, nie je cestou. Opäť je potrebná komplexná diagnostika a včasná špeciálno-pedagogická, prípadne psychologická starostlivosť. Aj v tomto prípade Vám ochotne poradíme a pomôžeme nájsť riešenia.

Problémy s učením?

 

Máte pocit, že výsledky, ktoré Vaše dieťa dosahuje v škole zďaleka nezodpovedajú vynaloženej námahe?

Príčina problémov môže byť v oslabení niektorých funkcií, napr. v oblasti zrakového, sluchového vnímania či pamäte, priestorovej alebo časovej orientácie a pod. Dôvodom môže byť aj znížená schopnosť zamerať alebo udržať pozornosť na učebnú látku, často však aj nevhodné stratégie učenia.

Nemusí platiť, že ak sa dieťa nevie naučiť pekne  písať (úroveň spoločenskej únosnosti), bude určite dysgrafikom, ak mu robí problém čítanie zasa dyslektikom a podobne. Škatuľkovanie pod diagnózy na základe pár symptómov môže byť zavádzajúce. V prípade pretrvávajúcich problémov je vždy potrebné komplexné psychologické a následne väčšinou aj špeciálno-pedagogické vyšetrenie